arbetsförmedlingen förmedlar ingenting

Dagen är över sedan länge. Jag vet inte varför jag längtar så tills att dom ska vara över. Är väl mest för den där känslan på kvällen när man tänker "Idag har jag varit duktig". Men just nu, känns allt jävligt deppigt ändå. Låt mig förklara varför.

Jag får inget jobb för att det knappt finns några samt att jag inte har någon erfarenhet. Ja, okej, det köper jag. Vänder mig mot arbetsförmedlingen där det ryktas om att jobben finns. Först sätter dom mig i en kurs där man lär sig skriva en kickass ansökan. Jag fick fortfarande inte något jobb, inte ens med det jag lärt mig från kursen. Men frukta inte! Arbetsförmedlingen sätter mig i en ny kurs där man ska få vägledning och hjälp med jobbdjungeln. Där fick jag skriva en ny ansökan för tydligen var den innan inte bra alls och djungeln var glesare än nånsin. Hur kan det vara möjligt? Fine, tänker jag, och fixar mig en praktikplats för att få mig den där jävla erfarenheten. Allt går smidigt. Tills arbetsförmedlingen ringer med nyheter...

... Jag ska gå ännu en kurs, säger dom och jag vill ta telefonen och slänga den hårt i väggen, åka till deras kontor och slänga alla deras telefoner i väggarna och bränna upp deras kursplaner. Kursen lär en om hur det är med jobb i butik och liknande. Den kursen ska pågå i några månader och samtidigt under kursen får man chans att också praktisera. Detta betyder att min praktik ska avslutas slutet på Mars för att gå kursen. Förstår ni hur sinnessjukt det låter? Jag får ju lära mig om butiksjobb redan eftersom: jag redan har praktikplats! Idioti att jag nu ska ge upp den för att gå en kurs som varken ger mig jobb eller något nytt som jag inte vet. Nu har jag helt ändrat tankebana till; hur vore det om jag bara pluggade till kanske läkare eller något viktigare istället? Om jag ska gå på jävla kurser hit och dit för "bara" ett butiksjobb kan jag lika gärna satsa högre. Helvete. Jag kan så jävla mycket mer än deras jävla kurser!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0